יום חמישי, 31 ביולי 2014

כרטיס הביקור שלכם




הפקת דמו מקצועי
אחת השאלות שקריינים מתחילים שואלים אותי, היא איך יוצרים דמו. התשובה: כל מוצר טוב צריך אריזה טובה. ואם המוצר שלכם הוא קריינות, אז הדמו הוא האריזה. הוא גורם לאנשים להסתכל עליכם, לשמוע אתכם, ולהחליט אם אתם מספיק טובים בשביל לשלם לכם לא מעט כסף. 

כדי להצליח בעולם הקריינות, זה לא מספיק שישמעו אותך - צריך לגרום לאנשים ממש להקשיב לך. אז ריכזתי עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר שאני מקבל על הנושא. הנה.




למה חשוב שיהיה לי דמו מקצועי?
באמת שאפשר לדבר הרבה, אבל במקרה הזה - האמת מוגשת קרה, חדה, ומתומצתת: בעסק הזה כמעט ואין הזדמנות שניה לרושם ראשוני. ולא רק זה, מסיבה מיסטית לא ידועה, אנשים נוטים לזכור יותר את הקולות הגרועים שהם שמעו. כך שבמקרה ושלחתם דמו גרוע - יזכרו אתכם, ולא ישקיעו את הזמן להקשיב לכם גם בפעם הבאה - כשתשלחו דמו מצוין.

כמה זמן צריך להיות הדמו שלי?
דמו מקצועי טוב נע בין 01:00-01:30 והסיבה פשוטה: האנשים שמקשיבים לכם בצד השני עסוקים. הם צריכים קריין, והם צריכים אותו אתמול. מפיק או במאי יחליטו תוך דקה בלבד עם עברת את הסינון הראשוני או לא. אף אחד לא יקשיב לדמו של חמש דקות.

איזה סוג דמו לעשות?
יש כמה סוגים, והבחירה באמת תלויה בכם. העיקריים ביניהם:

דמו מסחרי – עבור ערוצי ברודקאסט (כלל ארציים), ערוצי נישה, פרסומות וחסויות לטלוויזיה ורדיו, טריילרים לקולנוע ודומיהם.

דמו קריינות – עבור חברות, מוסדות וארגונים. סרטי תדמית והדרכה, דוקומנטרי וטלפוניה, לומדות וכד'.

דמו מומחיות – עבור נישות מסוימות. אם אתם יודעים לעשות דמויות, או שיש לכם שפה  נוספת, או כל דבר אחר שתעלו על דעתכם.



במה אתם טובים?

מה צריך להיות בדמו?
ורסטיליות זה שם המשחק. ככל שתהיו יותר ורסטיליים, כך הסיכוי שלכם למצוא עבודה טוב יותר. זה רק הגיוני שתשיגו יותר עבודה אם אתם יכולים לעשות יותר מדבר אחד. ובוורסטיליות הכוונה היא לאו דווקא לקולות שונים, אלא לדרכים שונות - מצבי רוח שונים, קצב אחר, גישה אחרת. הדמו מורכב מ'ספוטים' (קטעי קריינות שונים), וכל ספוט נע בין 5-15 שניות.

מה להקליט?
כאן אתם נכנסים לתמונה. זה תלוי בכם, במה אתם טובים, ובאיזו דרך אתם מספרים את הסיפור בצורה הכי טובה. וכשאני אומר 'סיפור', אני מתכוון לתסריט. כי כל תסריט שאנחנו מקבלים הוא בעצם סיפור שמישהו אחר כתב. איפה אתם במיטבכם? כשאתם רציניים, או כשאתם מצחיקים? אולי באמצע? אולי אתם טובים בליצור דמויות? זכרו – הדמו צריך להבליט את היכולות שלכם.

איפה להקליט?
מה'איפה' כבר אי אפשר לברוח במקרה הזה, ודמו קריינות מוכרח להיות מופק על ידי אנשי מקצוע. הוא חייב לשדר מקצועיות, רצינות, ולהישמע מיליון דולר. הדמו מוכרח להיות מוקלט עם מפיק. ולא כל מפיק – אלא אחד שמתמחה בהפקות מהסוג הזה. התוצאה צריכה להישמע עדכנית ומהודקת, כזו שתבליט כאמור, את היכולות שלכם.

לא סתם כתבתי שדמו זה כרטיס הביקור שלנו. תארו שיש לכם עסק ופגשתם ואדם זר. הוא רוצה לעשות איתכם עסקים בהמשך, אבל שולף כרטיס ביקור מקומט ודהוי. הייתם עושים איתו עסקים? אותו הדבר עם הדמו שלכם.