יום חמישי, 24 ביולי 2014

לא רק טלוויזיה




מכל מקום בעולם - לכל מקום בעולם
אם חשבתם שקריינות יש בעיקר בטלוויזיה או ברדיו, תחשבו שוב. האינטרנט העניק לקריינים את האפשרות להקליט מכל מקום בעולם - לכל מקום בעולם, ותחום הניו מדיה סחרר את עולם התקשורת המסורתי והמנומנם.

שווקים חדשים ומלהיבים החלו לצרוך שירותי קול וקריינות עבור המוצרים שלהם, ובשנים האחרונות החלו להגיע לקריינים הרבה אפשרויות עבודה חדשות, וזה כבר ממש, אבל ממש לא רק קריינות לטלוויזיה או לרדיו.


נתחיל בהגדרה: קריינות היא כל מקום בו שומעים קול שהוקלט מראש. וזה אולי יישמע מפתיע, אבל האמת היא שבשביל רוב הקריינים שעובדים וממש מתפרנסים בתחום, טלוויזיה היא לא בדיוק החתיכה הכי גדולה בעוגת העבודות שלהם. וזה לא כי הם לא מספיק טובים. עולם הטלוויזיה פשוט מצומצם יחסית לשאר הנישות. 

זה נראה ככה - בטלוויזיה משתמשים לרוב באותם 20-30 קריינים שמתפרנסים בכבוד מלעשות בעיקר טלוויזיה, לעומת, בואו נגיד, עולם הניו מדיה - שהוא המון דברים ביחד, כמו סרטי תדמית, סרטי מוצר, סרטי הדרכה וכד'. כך שהשוק למעשה מתחלק לשניים – מעט קריינים שעושים הרבה טלוויזיה, והרבה קריינים שעושים מעט טלוויזיה (אם בכלל), אבל עובדים יותר במגוון הנישות האחרות.

תחשבו שלעומת מספר דו-ספרתי של ערוצי טלוויזיה בישראל, יש כאן מאות ואלפי חברות (והן כל הזמן מתחלפות), שבשלב כזה או אחר צריכות קריינות לסרט תדמית ו/או למערכת טלפונית. וככה זה עובד בכל מקום בעולם - תמיד יהיו יותר חברות ועסקים, מאשר תחנות טלוויזיה. אז חברת המחקר האמריקאית Common Sense Advisory החוקרת בין השאר את תעשיית נותני השירות העולמית בתחומי השפות, התרגום והקריינות, מצאה כי העוגה של הקריינים מתחלקת בין הנישות פחות או יותר כך:


באדיבות voices.com
                     
             23% - תדמית עסקי
             19% - מערכות טלפון
             12% - רדיו
             10% - טלוויזיה
             8% - סרטוני הדרכה
             7% - אחר
             6% - קריינות משחקית
             5% - ספרי שמע
             3% - פודקאסטים




אז תפתחו אוזניים ביום-יום. יש לנו קריינות ברכבות, באוטובוסים, במערכת הניווט, בסופרמרקט, במעלית, במערכות טלפון לעסק, ברינגטונים, בצליל המתנה, בספרי שמע, בקניון, בתא הקולי, באפליקציות, במשחקי מחשב, והרשימה נמשכת ונמשכת. רובנו לא באמת חושבים על זה שבכל מקום בו שומעים קול שהוקלט מראש –  יש אשכרה בנאדם, אחד כזה בשר ודם, שיושב מול מיקרופון, ומוציא מהפה שלו את המילים שכולנו שומעים בכל מקום, בכל יום. לזה קוראים – קריינות.